Jönköping vill locka turister med sociala medier

För de allra flesta vore det helt otänkbart att åka på semester utan sin mobil. Inte bara för att man kan använda den för att hålla kontakt när man är bortrest, utan även för att det går snabbt och enkelt att hitta information om resmålet på resande fot.

Vi har tidigare rapporterat om hur Facebook påverkar våra semesterplaner, och det är precis det som Jönköping tänker använda sig av för att locka turister till orten.

- Vi måste försöka få fler människor som är här att dela med sig och då är sociala medier ypperligt, säger Patrik Olderius, vd på Destination Jönköping, till Sveriges Radio. De delar med sig, "titta här vad vackert" och så vidare, och så kommer fler människor hit.

Han berättar vidare om det nya begreppet "the silent traveller", vilket är en person som aldrig använder sig av vanliga informationskanaler som till exempel resebyråer eller lokal turistinformation. Dessa personer letar rätt på sevärdheter, aktiviteter och tips om resmålet via forum, kompisar, och sociala medier. Det är något som även äldre besöksmål måste anpassa sig till, menar Olderius.

- Istället för att bara skriva en massa skyltar och ha skyltar på plats, så kanske vi skulle fundera på att göra det digitalt, så att när man håller upp sin mobiltelefon mot Visingsborg så spelas scener upp och du får storyn och du får inlevelsen.

Han hoppas nu att resmål och turistattraktioner ska börja använda sig av tekniken i mycket större utsträckning. På så sätt kan man skapa en ny och modern upplevelse som blir mer attraktivt för besökare.