Facebook påverkar våra semesterplaner

Allt eftersom att sociala medier blir mer och mer en del i människors liv har detta också börjat märkas på hur svenskarna planerar sin semester. Eftersom många nu för tiden sköter en allt större del av sin kommunikation över Facebook blir det också naturligt att man får sina rekommendationer genom webbsidan. Det är resultaten från den omfattande undersökning som resebyrån Resfeber gjort.  

Resfeber har frågat mer än 4000 svenskar hur de påverkas av Facebook. 32 procent svarade att de kan planera sin semester efter att ha sett vilka platser som deras vänner på Facebook besökt. 21 procent använder Facebook som plattform för att få rekommendationer för var det är bra att åka på semester. 

Facebook-bild

Det grundar sig i att när man reser är man med om intressanta upplevelser som man mer än gärna vill dela med sig av till sina vänner. Eftersom att Facebook är den mest använda sociala medieplattformen blir det också den naturliga platsen för folk att dela med sig av sina upplevelser. Det här är självklart också någonting som då påverkar vännerna. Precis som att man förr brukade berätta om sina erfarenheter mun-till-mun i det verkliga livet, har nu Facebook tagit över som den naturliga plats där man delar med sig av information och erfarenheter till sina vänner. Man når också många människor snabbt och enkelt. Tack vare tjänstens effektiva spridningsegenskaper får folk ständigt nya intryck från Facebook. Det är helt enkelt den lättaste metoden för att dela med sig. 

Många vittnar också om hur de ändå, Facebook till trots, uppskattar att vanliga fotoalbum. Det är troligt att det kommer en renässans för fotografering med kamera och framkallning på vanligt papper, ungefär på samma sätt som LP:n har kommit tillbaka starkt, och faktiskt också sedermera kassetten.

I Resefebers undersökning frågade de också hur folk delar med sig av sina bilder på Facebook och i vilken utsträckning som detta sker. De resultat de kom fram till var att 40 procent använder sina bilder från semestern för att lägga upp som status. De kom även fram till att hela 48 procent använder statusfältet för att berätta om de upplevelser som de funnit intressanta och annorlunda.

Det finns också de som väljer att i någon utsträckning putsa och kanske försköna sina upplevelser med lite Photoshop-redigering och klippning, innan de postar på Facebook.